-konec 14. st. – pol. 15. st.
-rozpory ve společnosti se prohlubují, rozpory: politické, církevní, hospodářské
-odpor proti náboženskému a mravnímu úpadku, převládá prostá forma, srozumitelnost
MIZÍ:
-středověké lit. žánry (epos, drama,…),dále duchovní a rytířská epika (rytíř), světská lyrika
VZNIKÁ:
1)Chorál (= mnohohlasá, sborová píseň)
2)Kázání (= přesvědčování, kněží), funkce informační a agitační
3)Traktát (= učené pojednání na náboženské téma)
-dále kroniky a satiry
VRCHOLÍ 3 PROCESY:
1) Počešťování literatury
2) Demokratizace (literatura je věnována lidu)
3) Laicizace (zesvětčení) = méně o bohu, více o světě
Husovi předchůdci
- většinou kazatelé usilující o nápravu společnosti na náboženském podkladě
MATĚJ Z JANOVA - učenec, psal latinské spisy
KONRÁD WALDHAUSER - kazatel německého patriciátu a univerzitních studentů (pozván Karlem IV.)
JAN MILÍČ Z KROMĚŘÍŽE - český kazatel, nejradikálnější, zřekl se bohatství, největší vliv na chudinu, kazatelské centrum – Betlémská kaple
TOMÁŠ ŠŤÍTNÝ ZE ŠŤÍTNÉHO – jižní Čechy, byl to zchudlý šlechtic (zeman), laik (bez teologického vzdělání), studoval v Praze UK, ovšem nedostudoval, samouk, o náboženských otázkách píše česky, vliv Milíčův, díla – traktáty:
- Řeči besední
- Řeči nedělní
- Knížka o šašiech (- první šachová příručka, autor přirovnává lidi nebo společenské funkce k figurkám na šachovnici)
MISTR JAN HUS
Život: (narozen asi v roce 1370 v Husinci u Prachatic, zemřel 6.7. 1415 v Kostnici)
-pocházel z chudé rodiny, studoval UK(bohoslužebná fakulta) => byl vysvěcen na kněze, později se stal i rektorem na UK
-v roce 1409 vydal Václav IV. dekret Kutnohorský a Jan Hus dekret ovlivnil => posílení Čechů na Karlově univerzitě (mění se počet hlasů ve prospěch Čechů)
-Hus kázal i proti církvi, chtěl ji reformovat => Hus upadl v nemilost papeže => papež Husa „exkomunikuje“(= vyhostí z církve) a na Prahu uvalí „interdikt“(= zákaz konání církevních bohoslužeb a kázání křesťanských obřadů) => Hus odešel z Prahy na venkov, kázal i na venkově (Krakovec, Kozí Hrádek), později byl povolán do Kostnice, kde byl následně upálen
Tvorba: psal svá díla většinou latinsky nebo česky, odstranil spřežky
-díla:
O církvi (hlavou církve není papež, ale bůh)
Knížky o svatokupectví (ostrá kritika církve za vybírání všemožných poplatků a za rozmařilý život církve)
Poštila (sbírka traktátů-kázání)
Dcerka (kniha pro výchovu mladých dívek)
O českém pravopisu (pravopis spřežkový => vytvořil pravopis diakritický, odstranil spřežky)
Desatera a Páteře
-potok = výtka
Ostatní Husitské památky
1) -Chorály: Tož su boží bojovníci , Povstaň, povstaň veliké město Pražské
- Kancionály (zpěvníky): Jistebnický (v Jistebnicích) , Třanický ( v Třanicích)
2) Husitská kronika – Vavřinec z Březové (zachyceny slavné bitvy)
3) Budošinský rukopis – celé dílo je namířeno proti Zikmundovi, je to vlastně spor mezi Husity a Zikmundovci, má 3 části:
1- Žaloba Koruny české
2- Porok Koruny české
3- Hádání Prahy s Kutnou Horou
4) Žižkův vojenský řád (pravidla určená husitským bojovníkům, velmi krutá)
- v 2. pol. 15. st. se dostává na trůn Jiří z Poděbrad (zvolen českou šlechtou) a na jeho dvoře vzniká zábavná próza, př. Krátké historky o bratru Palečkovi
Husovi pokračovatelé
PETR CHELČICKÝ
-v roce 1457- zakladatel Jednoty bratrské v Orlických horách, biskupem se později stává
Jan Ámos Komenský
Díla:
Sieť viery pravé (traktát – Síť pravé víry)
O trojiem lidu (O trojím lidu), dělí společnost na 3 strany: Šlechta, Vojáci, Robotný stav
1434 v bitvě u Lipan husité poraženi