Humanismus a baroko v českých zemích

Napsal Maturita (») 8. 12. 2011 v kategorii Literatura, přečteno: 656×

(70. léta 15. st. – 20. léta 17. st.)

SPECIFICKÉ ZNAKY:

1)      vzniká lit., která má odborný charakter (gramatika, právnické a filosofické spisy)

2)      lit. je určena převážně pro měšťanstvo a prostý lid knížky lidového čtení (= kalendář s básničkami…)

3)      lit. je ovlivněna latinou (část děl je tedy psána ještě latinsky)

HUMANISMUS členíme na

  1. LATINSKÝ HUMANISMUS
  2. NÁRODNÍ HUMANISMUS

Latinský humanismus

JAN Z RABŠTEJNA

-filosof, napsal filosofický spis Dialogus (rozhovor)

 

Národní humanismus

BOHUSLAV HASIŠTEJNSKÝ Z LOBKOVIC

-spisovatel, psal filosofické spisy, díla:

O lidské ubohosti (traktát)

Vybrané básně (poezie)

KRYŠTOF HARANT Z POLŽIC A BEZDRUŽIC

-cestovatel, český šlechtic, byl popraven v listopadu 1621 na Staroměstském nám.

-psal cestopisy

CESTOPIS: (=lit. útvar, který zachycuje autentické zážitky z cest a konkrétní poznatky)

Cesta do Benátek a Egypta

VIKTORIN KORNEL ZE VŠEHRAD

-právník

-napsal dílo: Knihy devatery (-právnické spisy)

VÁCLAV HÁJEK Z LIBOČAN

-historik

Kronika česká – zachycuje dějiny do roku 1526, ovšem historicky nepřesná, oblíbená filipika

FILIPIKA =výmluvná řeč s pádnými důkazy

 

JAN BLAHOSLAV

-spisovatel, hudebník, jazykovědec, biskup Jednoty bratrské, spolu s bratry přeložil do češtiny Nový zákon (=BIBLE vytištěna v Kralicích na Moravě => BIBLE KRALICKÁ, původně měla 6 dílů – tzv. šestidílka, později však jen 1)

-tato Bible byla napsána velmi pěknou češtinou, které se začalo říkat Bibličtina (mluvilo se ní i na Slovensku)

Gramatika česká – soubor jazykovědných (gramatických) pravidel, zachycuje jazykovou normu, která byla doplněna sbírkou přísloví 

Filipika proti Misomusům

Mizomuzové – nepřátelé vzdělání

-autor obhajuje nutnost vzdělání

Muzika (hudební teorie)

Šámotulský kancionál

  

Zlatý věk českého písemnictví - Doba veleslavínská (rudolfínská)

-od 70. let 16. století

-vrchol českého humanismu, největší rozvoj kultury a umění

DANIEL ADAM Z VELESLAVÍNA

-tiskař, nakladatel, slovníkář (psal troj až čtyř jazyčné slovníky), měl dceru, která se provdala za Jiřího Melantricha - vydavatel, nakladatel => Melantrichovo nakladatelství

Kalendář historický

 

Baroko 

-období 30-ti leté války (1618-1648) – velmi těžký život, bylo to období nejistot, nerovností a protikladností vývoje v Evropě

Znaky:

1)      lidé opět kladou důraz na náboženství – z důvodů krize, nedůvěra v rozum,

2)      odvrat od přírody, zaměření k vlastnímu nitru ( pocit bezmocnosti, utrpení, bolesti)

3)      stavby jsou monumentální, důraz na citovost

4)      monumentalita památek – masivní, snaha ohromit člověka, nadsázka

5)      nedůvěra v lidský rozum, absolutizace víry

6)      sklony k duchovnosti a mysticizmu – věřili na zázraky

7)      zásada kontrastu => dramatičnost

-stavěly se kostely, hrady, zámky, měšťanské domy (Chrám sv. Mikuláše)

-kostely měly bohatou výzdobu

-sochařství: sochy na Karlově mostě

                    sochy ctností a neřestí v Kuksu (Matyáš Braun)

    JAN SANTINI, KRYŠTOF A KILIÁN DIENSENHOFEROVÉ

-malířstvíKAREL ŠKRÉTA, REMBRANDT VON RIJAN – dílo: Noční hlídka

           PAUL RUBENS

-hudba:       JOHANN SEBASTIAN BACH – nejvíce se používají varhany

Italské baroko

TORGUATO TASSO

-dílo: Osvobozený Jeruzalém (=hrdinský epos, křižácké výpravy, náboženství)

Španělské baroko

PEDRO CALDERON DE LA BARCA

-filosof

Anglické baroko

JOHN MILTON

-dílo: Ztracený ráj (-duchovní epos)

 

Německé baroko

HANS JACOB CHRISTOFEL VON GRIMMELSHOUSER

-dílo: Dobrodružný simplicius simplicissmus (román, který líčí hrůzy 30-ti leté války z pohledu prosťáčka, tedy muže méně duševně na výši)

České baroko (Česká pobělohorská literatura)

 -od roku 1620 – bitva na Bílé hoře

-v bitvě stáli proti sobě: Čeští stavové (šlechtici) x Habsburci

-Češi prohráli, a tak nastala „Doba temna“ – silná germanizace (poněmčování)

-byla zde provozována rekatolizace (=násilné obracení lidí na katolické víry)

-České baroko se rozdělovalo:           EXILOVÁ LITERATURA

                                                           DOMÁCÍ LITERATURA

 

Exilová literatura 

-také se ji říkalo jako emigrantská literatura

-vznikala po vítězství Habsburků  => velká emigrace

JAN ÁMOS KOMENSKÝ

-narodil se 28. 3. 1592 - Nivnice (Jižní Morava)

-zemřel 1670 - Amsterdam

-byl to pedagogický reformátor, strávil polovinu života v cizině

-byl to učitel a kněz Jednoty bratrské, zároveň posledním biskupem Jednoty bratrské

-studoval Bratrské školy ve Strážnici a Přerově (v Přerově a Fulneku také učil)

-bojoval proti Habsburské moci

-v 16-ti letech byl pro dobré výsledky poslán do Německa => studium na německých protestantských univerzitách Heidelberg , Herborn

-1628-emigruje do Polska (Lešno)

-1640-zakládá v Anglii (Londýn) Královskou akademii věd

-ve Švédsku sestavuje učebnice na pozvání královny, poté odchází do Uher

-jeho žena a 2 děti zemřeli na mor, v roce 1648 ztratil i svou 2. ženu

-1656-byla vypálena jeho knihovna, přišel o 40 let vytvářený slovník – Poklad jazyka českého

-poté odchází do Nizozemí, psal česky, pak latinsky

-dílo: Obecná porada o nápravě věcí lidských

-v roce 1670 v Amsterdamu umírá (pochován v Nardenu)

PANSOFIE: = vševěda, chtěl založit a vytvořit encyklopedické práce, které by zahrnovaly všechny poznatky o světě

PANHARMONIE: = úsilí o světový mír, dosažený pomocí vzdělání

Díla: 

-pedagogické spisy: (díla)

Velká didaktika – (Didactica Magna), základní pedagogický spis o zásadách vyučování a

výchovy, pedagogika = věda o vzdělání, výchova

-didaktika - věda zabývající se metodami vyučování, pedagogické zásady:

  • postupovat od jednoduššího ke složitějšímu
  • postupovat od známého k neznámému
  • postupovat od konkrétního k abstraktnímu 

Svět v obrazech (Orbis pictus)

Škola hrou

Brána jazyků otevřena

Informatorium školy mateřské

Zákony školy dobře spořádané

-náboženská díla:

Listové nebe (5 fiktivních dopisů)

Kšaft umírající matky (alegorická forma závěti, kde se loučí s Jednotou bratrskou a s národem) -kšaft = závěť

-ostatní díla:

Labyrint světa a ráj srdce (alegorické dílo)

-hl. postavy: poutník (Komenský), Vševěd Všudybyl, Mámení

-přechod do středověkého města, které symbolizuje svět.

-poutník prochází ve městě všemi stavy a povoláními, nikde není spokojen a ostře kritizuje tehdejší společnost, jedinou životní jistotu nachází ve víře v boha.

DOMÁCÍ LITERATURA

 Rozdělujeme: 1) Oficiální barokní kultura (jezuité)

                       2) Pololidová tvorba (samovzdělanci)

                       3) Ústní lidová slovesnost (prostý lid)

Oficiální barokní kultura

-Jezuité = církevní řád, vznikl ve Španělsku v 16. století

BOHUSLAV BALBÍN 

-jezuit, psal latinsky a česky

-byla vydána nová verze Bible

Učené  Čechy

Rozprava na obranu jazyka slovanského zvláště pak českého

BEDŘICH BRIDEL

-básník, psal duchovní lyriku (náboženské básně)

Co bůh? Člověk? (báseň, náboženský a filosofický charakter, srovnává boha s člověkem)

FELIX KADLINSKÝ

-básník, psal poezii - latinsky

Zdoroslavíček (sbírka básní)

ADAM MICHNA Z OTRADOVIC

-skladatel, hudebník, varhaník, skládal i lidové písničky

-kancionál: Česká mariánská muzika

-ukolébavky: Hajej, můj andílku

-vánoční koledy: Chtíc, aby spal

ANTONÍN KONIÁŠ

-byl to jezuita, pálil české knihy

-sestavil soupis zakázaných knih, tzv. klíč

-kromě poezie vznikala díla historická

-během 18. století vznikali tzv. „Brusiči jazyka“

-vzniká pololidová tvorba

Pololidová tvorba

= přechod mezi oficiální literaturou a lidovou slovesností

-pololidová tvorba byla určena především pro lid, z měšťáckých pozic, znalost lidov. prostředí

JAN VÁCLAV ROSA

-pocházel ze Zdic, vymýšlel česká slova, byl to nejznámější brusič jazyka

BRUSIČI JAZYKA = chtěli očistit český jazyk od cizích slov, tato snaha = PURISMUS

VÁCLAV FRANTIŠEK KOCMÁNEK

-učitel, autor 7 interludií

-INTERLUDIUM = fraška (přehnaná komedie) z lidového venkovského života, určeno zejména pro drobné měšťanstvo, často výsměch sedlákovi

-skladba: Lamentace venkovanů (Lamentatio rusticana), se selským otčenášem, tj. skladbou o selském životě, sloky končí vždy veršem modlitby

-je to dílo s nevybíravou kritikou a vulgarismy

-zábavná lit.: Kramářská nebo jarmareční píseň = o zajímavých příhodách (požáry, povodně, vraždy,…), zpívali je o jarmarcích potulní kramáři za doprovodu flašinetu, ukazování výjevů na seriálu obrázků, prodávali texty písní, píseň: Píseň strašlivá o Golemovi

FRANTIŠEK JAN VAVÁK

-byl to písmák (= kronikáři, samovzdělanci, kteří zapisovali regionální události)

Písmácké paměti (psané česky, dochovávají dokumentárně přesné zprávy, záznamy veršovaných skladeb, ohlasy soudobých událostí, praktické pro všední život)

Ústní lidová slovesnost (= folklór)

= tvorba lidu, zvláště venkovského

-byl to dobrý inspirační zdroj pro literaturu, zvláště v období Národního obrození 

-bohatství tématické a žánrové, doklad tvořivosti a uměleckého cítění lidu, odraz životních zkušeností

-příklad ústní lidové slovesnosti: písně, pohádky, lidové balady, pověsti, pranostiky, říkanky, přísloví, rozpočítadla,

hry se zpěvy, loutkové hry, atd.…

-všechna díla byla anonymní (= autorové neznámí), variabilní (více variant), šířila se ústně

-balada: Osiřelo dítě

-loutková hra: Don Šajn

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel sedm a dvě