Dramatická tvorba 2. pol. 20 stol., divadla malých forem, muzikálová tvorba

Napsal Maturita (») 11. 12. 2011 v kategorii Literatura, přečteno: 1315×

-drama-přelom 19. - 20. století

-3 proudy:

1) Klasická tvorba (Národní divadlo, Kamenné divadlo)

2) Neoficiální tvorba (kabarety)

3) Avantgardní tvorba (=novátorské)(Osvobození divadlo)

AD 1) Klasická tvorba:

„Národní divadlo“

„Městské divadlo na Vinohradech“ (režiséři: Karel Hubo Hilar, Jaroslav Kvapil - napsal libreto (text) k Rusalce

-dílo: Princezna Pampeliška (divadelní hra)

-herci: LADISLAV PEŠEK, ZDENĚK ŠTĚPÁNEK, FRANTIŠEK SMOLÍK, SAŠA RAŠILOV, OLGA SCHEINPFLUGOVÁ

FRANTIŠEK LAGER (byl to legionář, napsal:)

Jízdní hlídka (drama)

Velbloud uchem jehly (veselohra)

KAREL ČAPEK

-20. léta:

Krakatit (ing. Prokop, jemuž se podaří vyrobit nevídaně silnou výbušninu)

R.U.R. (otázka zneužitelnosti, otázka lásky, vzpoura robotů)

Věc Makropulos (o soudní kauze Gregor Prus)

Ze života hmyzu (napsal společně s bratrem, vyskytuje se zde jinotaj)

-30. léta: Bílá nemoc (dr. Galén, on jediný má a zná lék na zákeřnou nemoc)

VLADISLAV VANČURA

VÍTĚZSLAV NEZVAL (Manon Lescaut)

JIŘÍ MAHEN (Husy na provázku)   

AD 2) Neoficiální tvorba:

Kabaret Lucerna (založen-1910 písničkář Karel Hašler, dílo: Po starých zámeckých schodech)

Červená Sedma (Eduard Bass-uvaděč, Vlasta Burian, Saša Rašilov)

AD 3) Avantgardní tvorba:

-průkopnictví, novátorství, konec 20. let --> 30. léta

-znaky: 

1) sblížení divadla a skutečného života

2) divák je zatahován do děje

3) prvky dadaismu, poetismu, atd.

„Osvobozené divadlo“

-vzniklo v roce 1926 nejprve jako dramatická sekce „Devětsil“ (podpora proletářů), poté v roce 1927 přicházejí jako studenti: Jiří Voskovec, Jan Werich,  Jaroslav Ježek => vznik OD

-režiséři OD: Jiří Frejka, Jindřich Hanzl

Vest pocket revue (vespoketka) (jejich 1. představení, hráli pro své spolužáky, Voskovec + Werich vystupují jako klauni, mají velký úspěch)

W+V předváděli tzv. forbíny = před jevištěm vedli dialog pro diváky, aby se nenudili než

kulisáci vymění kulisy, forbíny se nedochovaly

-nejznámější hry:

Těžká Barbora

Balada z hadrů

Golem

Svět patří nám

-hry ostře namířené proti Hitlerovi a fašismu:

Caesar

Osel a stín

Kat a blázen 

Důvody úspěchu:

- vliv dadaismu (spojování zdánlivě nespojovatelného, slovní humor)

- klaunství

- improvizace (reakce na aktuální dění)

- novotvary (hlína=legrace)

- historická situace  x  současná situace

- hovadno - parodování         

-v roce 1938 bylo OD zavřeno --> všichni 3 emigrovali před válkou do Ameriky, Ježek se nevrátil, protože tam zemřel - byl hodně nemocný. W+V se vrátili, ale Voskovec se opět po chvíli vrací do Ameriky

-Werich se svým novým partnerem založili divadlo ABC, toto divadlo funguje dodnes, zde hrály staré hry, poté se rozešli

Werich na konci 60. let nesměl hrát, protože byl nepřijatelný

JAROSLAV JEŽEK

hudba:

David a Goliáš

Ezop a mravenec

Život je jen náhoda

Tmavomodrý svět

-Jaroslav Ježek oslepl, poté řada písní pro Ježka

-filmy: Pudra benzín

Hej rup

Svět patří nám

Peníze nebo život (zde se objevuje píseň „Život je jen náhoda“)

Absurdní drama

-zakladatel - Samuel Beckett, další autoři:

Eugene Ionesco, Eduard Albee, Václav Havel

50. léta – budovatelské divadelní hry

VÁCLAV KÁŇA (Parta brusiče Karhana)

PAVEL KOHOUT (Zářijové noci)

-koncem 50. let vznikají nová divadla – “divadla malých forem“

Divadlo „Semafor“

= sedm malých forem, v roce 1959 založil Jiří Suchý, -autorské dvojice:

Suchý + Šlitr, Šimek + Grossmann, Šimek + Sobota, Nárožný, Krampol, Molavcová…

-hry:    Zuzana je sama doma

Jonáš a tingl – tangl

Návštěvní den

Kytice (parodie na Kytici od Erbena)

Divadlo „Na zábradlí“

-počátek 60. let, zakladatel – Jiří Suchý a Ivan Vyskočil

Typ text-appealového divadla = vzniká přímo na jevišti, komunikuje se z divákem

Divadlo „Járy Cimrmana„

-založeno roku 1967 – Svěrák, Smoljak, Šebánek, Velebný

-mystifikace (vytvořil osobu Járy Cimrmana, který byl vším, čím mohl být: objevitel, skladatel)

-využívá studentskou recesi, vytváří pseudovědu o Cimrmanovi

-představení se skládá ze 2 částí: Přednáška + Samotná divadelní hra

-divadelní hry: Dobytí severního pólu

                     Švestka

                     Dlouhý, Široký a Krátkozraký

                     Vyšetřování ztráty třídní knihy

                      Vražda v salónním kupé

-filmy:

Rozpuštěný, vypuštěný

Jára Cimrman ležící, spící

Divadlo „D 34“

-zakladatel: Emil Franta Burian

-adaptace klasických her, např. Lakomec

-v roce 1934 bylo zavřeno

Divadlo „Na provázku“

-1967, působilo v Brně

-původní název „Husa na provázku“

-Milan Uhde – dramatik, zpracoval baladu Nikola Šohaj Loupežník

-napsal - Baladu pro banditu (podle Nikolaj Šuhaj loupežník)

-osobnosti: Bolek Polívka, Miroslav Donutil, Iva Bittová, Zdeněk Pospíšil

„Ha divadlo“

-1974-1975, působilo v Prostějově, od roku 1980 v Praze

-Arnošt Goldflam – režisér, dramatik

 

70. léta:

A) Oficiální tvorba

B) Neoficiální tvorba

AD A) Oficiální tvorba:

OLDŘICH DANĚK

-psal historické hry

Vévodkyně Valdštejnských vojsk

Jak snadné je vládnout aneb Karel IV. (autoportrét)

JIŘÍ ŠOTOLA

Cesta Karla IV. do Francie a zpět

JIŘÍ HUBAČ

Ikarův pád

JAROSLAV DIETL

-scénárista

Tři chlapy v chalupě

Nemocnice na kraji města

„Studio Y“

-1963 Liberec, od roku 1978 v Praze, zakladatel – Jan Schmidt

-herci : Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Uršula Kluková, Marek Eben, Jiří Schmitzer

„Divadlo Sklep“

-konec 70 let, zakladatel – Tomáš Vorel, Tomáš Hanák, Monika Načeva, Daniel Vávra + M. Šteindler (Alles gute)

Mlýny (z vojenského prostředí)

-film: Pražská pětka (Křeč, Mimóza)

-po roce 1989 – přejmenování divadel a vznik nových divadel

Divadlo Spejbla a Hurvínka – Divadlo u hasičů

J. K. Tyla – Stavovské divadlo

Nová divadla:

Na pražském výstavišti

Na fidlovačce

AD B) Neoficiální tvorba:

VÁCLAV HAVEL

-pracoval jako jevištní technik v divadle „ABC“, poté v divadle „Na Zábradlí“

-v roce 1967 vystudoval divadelní fakultu na AMU

-v 70. letech – úplná zákaz – poté pracoval jako pivovarský dělník

jeho hry mají absurdní charakter

Zahradní slavnost

Audience (pravděpodobně nejoblíbenější, odehrává se v jedné místnosti v pivovaře)

Protest

-divadlo se hrálo v domácnosti – nejlepší domácí divadlo Vlasty Chramostové na chatě u VH

PAVEL KOHOUT

August August, August (příběhy stárnoucího člověka, myslí si, že už je zbytečný)

KAROL SIDON

MILAN KUNDERA

PAVEL LANDOVSKÝ

Muzikálová tvorba:

20. a 30. léta 20. století v Americe – Broadway v N.Y.

50. léta

West side story (autor Leopard Bernstain)

My fair Lady

Divotvorný hrnec

Vlasy

Jezus Christ Superstar (Andrew Tim Rais, Loyd Weber)

Fantom opery

Evita

Kočky

Bídníci

-Česká tvora od roku 1989:

Dílo:                    Hudba:

                                     

Drákula                       (Karel Svoboda)

Krysař                         (Daniel Landa)

Tajemství                    (Daniel Landa)

Johanka z Arku           (Gábina Osvaldová, Ondřej Soukup)

Kleopatra                    (Michal David)

3mušketýři                  (Michal David))

Galileo                        (Janek Ledecký)

Hamlet                        (Janek Ledecký)

Láska je láska              (Lucie Bílá)

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel sedm a tři